Fääääärdig!

Nu är jag färdig. Färdig med att vara föräldraledig. Och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag inte lärt mig massor med saker under det här året. Man kan ju lätt tro, innan, att ”äh, det här har jag ju gjort förr, hur svårt kan det vara?”. Men tro mig, ingenting blir som förra gången.

Många gånger under det hår året, under alla mina aha-upplevelser, har jag grämt mig en smula över att jag lärt mig just det där nu och inte förra gången. Och ju fler de här upplevelserna har blivit har jag ibland tänkt att saker skulle kunna ha blivit så himla annorlunda om jag gjort ”rätt” från start s.a.s.

Men det fanns ingen möjlighet till det. Första gången jag var föräldraledig så tyckte jag inte att livet förändrades särskilt mycket. Det mesta var som tidigare och inget var speciellt svårt. Om man skulle nånstans stoppade man ungen i vagnen och gick och så var det inte mer med det. Piece of cake.

Den här gången har mycket varit väldigt annorlunda. För inte nog med att man har två barn som man ska dela sin uppmärksamhet mellan så har man dessutom relationen dem emellan att ta hänsyn till. Så med två barn får man liksom tre. På något vis. Inte alltid så himla enkelt som man kan tro. Och har man inte tidigare en gång för alla tagit diskussionen kring jämställdhet kan man räkna med att den nu ger en den där välbehövliga, och ack så smärtsamma, käftsmällen. För ”bang” så står man där med barnen, maten, städet, tvätten o.s.v. i oändlighet av bara farten. Och då är det banne mig inte bara att bryta mönster som man bryter en majskrok…

Så om jag ska sammanfatta mina lärdomar under det här året skulle det nog se ut så här:

  • Jodå, man kommer att få tid för sig själv också. Det är bara i början som det känns som att man har 20 och inte 2 barn…
  • Om man är två föräldrar som lever under samma tak så finns det ingen som helst ursäkt att vara ensam i föräldraskapet. Det går med ett barn (även om det givetvis inte är önskvärt då heller) men det går ta mig tusan inte med två (eller fler) om man ska komma ur det hela med hälsan i behåll.
  • Barn till föräldralediga föräldrars rätt till förskola 15h/v (vilket i vissa kommuner utökats till 3o h/v) är ovärderlig för barnet. I alla fall för mitt. Optimalt hade varit om dessa (vanligtvis) 15/v vid önskan och behov hade kunnat utökas till åtminstone 25. (Givetvis utan påverkan för övriga barn. 1barn = 1 plats hade varit underbart). Nej, det finns inte en sportslig chans att man (jag) som hemmavarande förälder till en femåring, med en bebis som enda sällskap, ska kunna motsvara allt vad förskolan innebär för ett barn som är van vid att vara där heltid och som älskar var minut.
  • Jag kommer aldrig mer att vara den förälder som är långtidsföräldraledig på heltid om det skulle bli fler barn här.
  • Att plugga 50% under föräldraledigheten är guld värd för hjärnfunktionen. Mer än så hade jag dock inte mäktat med kombinerat med 100% föräldraledighet.
  • 2 barn = 2 barnbidrag. Det är bra vid rea-shopping till de små liven 😉
Så ja. En hel del har jag fått med mig som jag omöjligt hade kunnat veta första gången.

2 kommentarer

Filed under Övrigt, K funderar

2 responses to “Fääääärdig!

  1. J

    Mycket bra lärdomar tycker jag!

Kommentera

