Framtidsprojektet?

Okej, alla har vi väl varit nya på vårt jobb någon gång och oavsett vilket yrke man har så slår man ju onekligen vissa tankemässiga kullerbyttor (och knut på sig själv) den första tiden. Och visst vore det oerhört skönt att kunna skriva av sig om allt som händer, jag som helst uttrycker mig genom skrift. För dels så finns det ju andra i samma båt, det finns de som också varit där men gått vidare och dels skulle det säkert kunna resultera i ett och annat skratt (kanske främst för de som varit precis där jag är nu men som nu lite lojt kan luta sig tillbaka och känna lugnet) 😉 Själv hade jag nog tyckt att det hade varit oerhört skönt att läsa om andra som delar samma tankar…

Men givetvis kan jag ju inte göra det. Inte här i alla fall och inte nu. För dilemmat i det hela handlar ju om balansen mellan det offentliga och privata. Och så är det väl med allt vi delar med oss av på internet. Och jag själv skulle väl kanske inte ha några större bekymmer med att vräka ur mig mitt tankemässiga kaos men av respekt för alla andra (samt sekretessen givetvis) som indirekt är en del av det väljer jag att inte göra det. En självklarighet egentligen som vi alla kanske borde fundera lite över ibland kanske. Beroende på vad man skriver om iofs.

Men faktum kvarstår. Som ny på jobbet pågår det ständigt ett evigt malande i hjärnan. Nu tycker jag ändå att jag i viss mån kan stänga av det lite i bland och jag vet ju att det kommer att bli bättre med tiden. Jag tror också att man, kanske lite beroende på yrke med, har ett ganska stort behov av att få dela sina tankar med andra, att stöta och blöta och kanske få lite andra perspektiv på vissa frågor.  Kanske är behovet extra stort i yrken där man konstant möter och samverkar med andra människor hela tiden. Jag har dock förmånen att ha människor och lärarkollegor att kunna diskutera med och det är skönt.

Men ja, vem vet. Om en så där 20 år kanske jag skriver en bok om precis hur det kändes att vara ny, totalt lost och samtidigt försöka upprätthålla en professionalitet 😉 Jag är säker på att det skulle bli en bestseller 😉

Lämna en kommentar

Filed under Jobb, K funderar

Kommentera

