Vikten av ett givande samtal

Så här är det. Mina två närmsta vänner bort alldeles för långt bort (att det råkar vara jag som flyttat från just den orten medan de bor kvar behöver vi ju inte låtsas om ;-)). Detta innebär ju då att den främsta kontakten vi har med varandra sker via telefon.

Och varje gång är det samma sak. Eftersom ingen av oss har tid att prata varje dag kan det gå allt mellan två veckor och två månader mellan samtalen. Detta innebär ju att ju längre tid som förflutit sedan sist, desto längre tid tar själva samtalen. Och tid tar det. Med min ena vän går det åt minst 1½ timme och med den andra minst två, ofta tre. För oj vad vi måste prata, orden tar aldrig slut!

M blir helt matt när han inser att jag pratar med någon av dem. Då vet han nämligen att jag är totalt okontaktbar under dessa timmar och att jag dessutom har fått en, i hans öron, väldigt märklig dialekt under tiden. Vilken tydligen har en förmåga att hänga kvar en stund efteråt.

Men, OMG, vad jag älskar dessa samtal. För i dessa två personer har jag både goda vänner, sjukvårdspersonal, lärare, föräldrar, jobbcoach och psykologer. Eller ja, egentligen är de ju inte psykologer på riktigt, men för mig verkar de båda som detta och det duger gott för mig.

Men samtidigt som dessa samtal gör under för själen så blir jag också sorgligt påmind om att vi bor långt ifrån varandra och hur gärna jag hade velat vara närmre. Men men, jag får helt enkelt vara tacksam över att jag ändå har den förmånen i livet att ha några riktigt nära vänner. Jag önskar att alla hade kunnat få det så bra som jag.

2 kommentarer

Filed under K funderar

2 responses to “Vikten av ett givande samtal

  1. Eva M

    Going där!Jag hoppas att du vet om hur värdefull du är för mig också! (du märker väl att jag tar för givet att det är mig (bla) som du skriver om..ha ha ha). Det roligaste var att jag precis tänkte samma sak när vi lagtpå luren och sa till D att det är jobbigt och urtrist att ha dig så långt bort ibland och att jag sååå gärna skulle vilja kliva in på en läkande kaffe-tår efter kvällsnattning ibland ;). Telefonsamtal får duga tills vi ses ordentligt som vi säger..*ler* KRAM KRAM FRÅ EVA

Kommentera

