Jo men visst!

Jojo, det händer grejer. I fredags tog N sina första steg. Dock tillhör jag inte den typ av förälder som anser att barnet går bara för det. Nej. För mig går mina barn när de går. Inte när det både går och kryper. Så, om någon månad gissar jag att hon går. Och därmed fortsätter hon att följa mönstret med att ligga exakt tre månader före A, med allt hon tar sig för… Annars vill hon mest gå runt och hålla handen samt öva sig på att klättra upp och ner i soffan, samt resa sig och sätta sig på golvet just nu.

Idag kl. 07.15 lämnade jag N på fsk. Hon dansade in, ville inte ens klä av sig först, gjorde lite akrobatiska konster (typ hålla handen och sträcka ena benet bark så långt hon kan) och viftade lite förstrött i fönstret när jag gick. Kl. 16.25 kom jag för att hämta henne. Ville hon gå hem? Icke. Hon stod vid spisen, slamrade och tjoade. Och dagen hade gått strålande! Inga sura miner, inga tårar eller andra missöden. Och därmed får jag åter igen sådan självgod lust att skratta alla suckande och negativa människor rakt upp i ansiktet. HAHAHA! Kanske ännu mer den här gången än sist, med A, för gudarna vet hur mycket negativt jag hört om ettåringar och förskola den senaste tiden. Det står mig upp i halsen och det är SÅ skönt att visa att alla ettåringar inte måste gråta hela dagarna fram till jul när de skolas in. (Vissa fäller inte en tår under hela sin förskoletid men det får man inte låtsas om riktigt verkar det som…)

Men nej, jag tänker vara ädel idag och endast själv gotta mig åt att jag närt två förskolebarn vid min nappflaska 😉

(Och ja, jag ser allt att ni fnissar och tänker ”Haha, väntar du bara…” Men nej. Jag tror inte på den heller. För jag har varit med förr. Så det så.)

 

(Okej. Jag är lite barnslig idag, jag märker det. Men man blir som man umgås säger de ju och medelåldern på mitt jobb är ju ändå typ 3.5 år så jag tycker faktiskt att jag är ursäktad.)

4 kommentarer

Filed under Familj

4 responses to “Jo men visst!

  1. Maria Larsson

    Härligt! Går jättebra för min ettåring med! Han visar en sur min då jag ska gå men det går över direkt! Så drygt med alla kommentarer o skitsnack om detta att börja på förskolan då man är ett år.

  2. Jag tror det där är överdramatiserat att ungarna galltjuter (eller har du nån inside info?). Tyko vinkade hejdå och sprang iväg efter de andra barnen redan andra dagen under inskolningen. Enligt vår dagmamma är det jobbigare för föräldrarna än barnen.

    • K

      Jo, dessvärre har jag inside info 😉 Men det finns ju båda delar. En del har det verkligen jobbigt medan andra inte har det. Det är synd att ungarna dras över en kam och att man bara lyfter fram det som går mindre bra. Folk tror att man hittar på när man säger att barnet aldrig, på fyra år, fällt en tår vid lämning…

      Och ja, ibland är det så. Alla är känner vi ju olika inför att lämna våra barn och för somliga kan det ju vara väldigt tungt. Och jag förstår det. Dock har jag ingen lust att betraktas som en oduglig moder för att jag inte känner så.

Kommentera

