Fotografering

Alltså, minns ni hur det var? Och nu pratar vi högstadietid och senare. Vem minns livet innan det ändå?

Ett par veckor efter terminsstart skulle det fotograferas. Och man borstade, putsade och övade framför spegeln. För inte nog med att man skulle se bra ut på det individuella fotot, nej nej, det skulle tas gruppfoto för skolkatalogen med. Ve och fasa!

Och ja, jag vet inte. Men hur jag än kammade och övade så blev det liksom aldrig så där himla bra faktiskt. Kanske inte så konstigt när jag ägnade allt för mycket tid att färga håret i regnbågens alla nyanser. Man fick vara glad om man hade nåt hår alls typ. Värst måste nog ändå ha varit andra året i gymnasiet. Då hade jag ett linne på mig. Och givetvis lyckas de beskära bilden precis ovanför kanten, eller vad det nu heter, och axelbanden täcktes av håret. Resultatet blev att jag såg helt naken ut. Hmm. Dessvärre inte så snyggt som man kanske skulle kunna tro 😉

Och nu, tio år senare, var vi där igen. För ett tag sedan, under en extra svettig fredag (vikarie, full grupp, syskon, föräldrar, jaa… Ni fattar va?) var det återigen dax att ta plats framför kameran. Den här gången fanns dock ingen tid för varken borstning eller övning innan (och även om vi nu kommit fram till att det ändå inte lönade sig så kan man väl ändå känna känslan av att det är trevligt att slippa föreviga ett svettigt skatbo på huvudet).

Igår kom resultatet. Och ja, jag känner ju faktiskt igen mig på det individuella. Och det är ju trevligt. Till och med mina barn kände igen mig tror jag. Men gruppbilden alltså. Herregud! Vilken tur att det inte ska skapas någon katalog av detta. Det är illa när skämtbilden, då alla ska göra fula miner, är snyggare än det seriösa…

Ja, det är ju tur att man nu för tiden (med medelålden krypandes runt hörnet) kan bortse från sånna här ytligheter och förstå att det är insidan som räknas.

Yeah, right… Kan nån ta fram Tippex? (Eller, kanske kan jag göra som förr och helt enkelt klippa bort dem man inte gillar? D.v.s. mig själv den här gången.)

Lämna en kommentar

Filed under Humor

Kommentera

