Det kultur(o)medvetna barnet…

När jag var liten brukade min farmor läsa om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin, Hattstugan, Tomtebobarnen och alla de där andra sagorna av Elsa Bescow. Här om året fick A en sagobok med samlade sagor från just denna dam. Det har inte blivit så mycket läst i den där boken men just i kväll kände jag mig manad att ta mig an den gamla tidens barnlitteratur.

Och A, denna A… Just nu är hon inne i nån fas där hon måste himla med ögonen och säga ”ah-men-guuuuud!” hela tiden. Oerhört enerverande kan jag lova… Så medan jag låg där i sängen brevid henne, mös åt de små tomtebobarnen som då och då slapp att få stryk ”ah-men-guuuud-ade” A nog 25 gånger åt denna märkliga historia. För inte nog med att ungarna agades (så, en kort liten lektion infogades också här om hur det minsan var att att vara barn förr, samt en diskussion om när egentligen ”förr” och ”nu” var/är) så hade de ju svampar och kottar på huvudena 😮 Och så där värst skräckinjagande var ju kanske inte tomtepappan när han hade klätt sig i sin kott-rustning för att döda ormen måste jag medge… Detta var oerhört komsikt för det lilla barnet vars högsta dröm är en iPhone. Typ. (Barkbåtar och kottdjur är nog för evigt ett minne blott skulle jag tro…)

Så. Imorgon blir det Hattstugan har jag bestämt. Nu ska vi verkligen förkovra oss i barnsdomens svårmodigheter där runt 20-talet (eller när hon nu skrev den gräsliga sagan. Ni har väl läst den föresten?!).

2 kommentarer

Filed under Dagens A

2 responses to “Det kultur(o)medvetna barnet…

  1. Varför inte ta Barna Hedenhös med en gång? Snacka om förr… 😉

  2. K

    Oh, bra tips! Den tar vi nästa vecka 😉

Kommentera

