Önskas: torkskåp

Varje höst/vinter är det samma sak. Jag önskar mig ett torkskåp för dagar som denna. M hämtade barnen idag. A hade under dagen, citat: ”blivit sugen på att rulla sig i lera”. Och ja, alltså. Egentligen gillar jag ju detta. En 5.5-åring som kan detta med att röja utomhus i stället för att sitta stilla och muttra över att det är kallt (som jag själv alltså…). Det är ju bara det att när man väl har tid att slänga in utekläderna i tvätten så är klockan 19. Först vid 20 är de färdiga och sedan ska det torkas. Och när då barnen lämnas kl. 07 dagen efter så hinner de ju inte bli torra. Och torktumlare har vi ju. Dock har jag gjort det misstaget tillräckligt många gånger för att ha lärt mig att aldrig göra om det… Chansen att kläderna skulle hinna torka tills nästa dag hade ju ökat med en så där 1000 % om vi hade haft ett torkskåp. Men vart skulle vi ställa det? I vardagsrummet? I sovrummet? För i tvättstugan får det inte plats. Garaget skulle väl kunna vara ett alternativ men där får ju inte ens bilen plats så det går inte det heller.

Jag får fundera på detta alltså. Fiffigt nog kan man i alla fall öppna hela långsidorna på zip-byxorna. Det kortar torktiden mycket! Värre är det med de fodrade regnkläderna…

Och tro nu inte att jag får tvättpanik för minsta lilla smutsfläck. Nej nej. När A har ”varit sugen på att rulla sig i leran” går det liksom inte ens att gissa vilken färg det är på dem. Och även det tåligaste plagget blir vid de här tillfällena leriga även på insidan. Nu hade hon dock flyt, den lilla lortgrisen… Idag anlände ett nytt ställ. Letar sig leran in under jackan här blir jag galen och klär ungen direkt i sopsäck tror jag…

2 kommentarer

Filed under Familj

2 responses to “Önskas: torkskåp

  1. J

    Minns inte hur det såg ut vid skötbordet men kan inte det åka ned och så ställer ni ett skåp där? Jag funderar över samma sak här f.ö.- inte lätt ;).

  2. K

    Ah, vi har ett sånt där el-skåp där. Och det kan vara bra att ha så dessvärre kan jag inte riva ner den lilla störande detaljen 😉

Kommentera

