Kvällsrutin

I bland händer det att jag får för mig att gå och lägga mig tidigt. Alltså före 22.00. Då känner jag mig vuxen och nöjd med mig själv. Det är bara det att jag har så omfattande kvällsrutiner att jag helt enkelt inte somnar förrän 23.30, tidigast, ändå. Och vad är det som tar sån evinnerlig tid då? Jo, detta:

  • Plocka fram kläder till N inför nästa dag (A klär på sig själv. Resultatet varierar men det orkar jag inte bry mig om. Hey, det är till förskolan hon ska, inte på ett modelluppdrag…).
  • Plocka fram ytterkläder till båda barnen.
  • Borsta tänderna på mig själv, tvätta av sminket, smörja in diverse kroppsdelar som är torrare än en öken nu under vintern, borsta håret och ja, alla de där andra toalettbestyren.
  • Gå upp och lägga mig.
  • Ställa klockan.
  • Kolla morgondagens väder.
  • Göra en sista koll på FB och bloggar.
  • Läsa Aftonbladet (ja, det är ungefär den sortens nivå av ”nyheter” jag pallar vid denna timme…).
  • Gå på toa. Igen.
  • Läsa.
  • Somna med boken öppen och lampan tänd. Ibland är jag vid tillräckligt stort medvetande får att sparka lite på M så att han kan släcka.

Det är alltså ett projekt att gå och lägga sig. Kanske borde jag börja vid 20.00 för att verkligen komma i säng i normal tid? Speciellt då jag vareviga morgon muttrar samma mantra: ”Måste gå och lägga mig tidigare i kväll, måste…”

Och M då? Jo, han borstar tänderna. Går upp. Somnar, med lampan tänd. Jag fattar inte hur han gör.

2 kommentarer

Filed under Övrigt

2 responses to “Kvällsrutin

  1. Maria

    Jag gör som M! däckar på två sekunder. dock ränner jag som en yr höna dagen efter när kläder skall fram till A och mig själv.

Kommentera

