När blev det föräldrarnas fel?

Jag käkar nudlar och kollar på Idol. Känns inte så värst stämningsfullt så jag tar och funderar lite. Läste denna artikel idag som handlar om förskolans förfall. Eller i alla fall ett ev. framtida förfall om inget ändras. Och ja, visst jag håller med på många punkter. På somliga håll är det verkligen vansinne om man ser till gruppstorlekar, personaltäthet, den fysiska miljön och allt det andra. Och det är sorgligt att känna att jag faktiskt inte kan utföra det arbete jag ska göra på ett kvalitativt sätt alla gånger. Det är nedslående.

Men, då till två stycken i artikeln som får mig att höja ögonbrynen, nämligen dessa:

Dessutom har många barn som vistas i förskolan många och långa dagar. Barn som vistas i förskolan tio timmar per dag är ingen ovanlighet. Det innebär alltså en arbetsdag på tio timmar utan rast, något som aldrig skulle accepteras i vuxenvärlden.

och

Det är alltså viktigare att föräldrar kommer ut och jobbar än att barnen får vistas i drägliga miljöer de långa dagar de vistas i förskolan.

Jag är inte dummare än att jag fattar poängen med dessa ord och vart de vill komma. Dock kommer jag direkt att tänka på detta som diskuterades i våras. Alltså, att synen på förskolan bland ”gemene man” fortfarande är att det är något sorts nödvändigt ont och att man bör slå knut på sig själv för att slippa onda ögat från både andra föräldrar och (hör och häpna!) pedagoger för att man inte hämtar sina barn direkt efter mellanmål.

Och då tänker jag så här: Här kanske det sitter en (eller två) förälder som sliter utan bara h-vete för att få ihop vardagen och läser denna artikel. Denne är redan tyngd av sitt dåliga samvete som både den själv och andra prackar på henne/honom. Hur roligt är det då att indirekt bli betraktad som boven (eller i alla fall medskyldig) i dramat för att förskolan håller på att spåra ut..? Och ja, det kanske inte är så lätt att sätta sig in i den situationen om man nu inte har några ekonomiska bekymmer. Eller om man själv trivs med att jobba 50%. Eller om man har mor- och farföräldrar som kan ställa upp, eller varför inte om man kanske inte har en resväg på över en timme till sitt jobb?

Missförstå mig inte, jag förstår poängen med artikeln och tycker att det är bra att problemen lyfts. Jag muttrar ofta över situationen och funderar själv över framtidsutvecklingen men vi kan ju inte skuldbelägga föräldrarna i denna fråga. Vi må vara en egen skolform numer men vi har också ett serviceyrke där vi är till för föräldrarna när de (av olika skäl) behöver barnomsorg. Hur höjer vi kvalitén på förskolan genom att ge våra föräldrar ännu sämre samvete än de kanske redan har? Tvinga våra beslutsfattare att göra vårt jobb under en dag och låt dem få känna på vår verklighet i stället.

3 kommentarer

Filed under K funderar

3 responses to “När blev det föräldrarnas fel?

  1. Nettan

    Jag har en del funderingar om förskolan. Om vi jobbar som vi gör när det är dags för Charlie att börja så kommer han vara där 9½ timme/dag och det måste väl vara ganska normalt när M jobbar 7-16 och jag 8-17 (och har 45 min resväg till jobbet). Det är dock osäkert om jag har jobb efter min FL men då vill jag ändå ha honom på FS 15h /vecka så han får vara social med andra barn, tror nämligen inte att det är bra att bara vara hemma med mig hela dagarna och inte få leka med andra barn. Synd dock att det är lite personal på många barn.

    • K

      Ja, det är ju så det är när man jobbar dagtid utan någon möjlighet till flex. Här går ju barnen i princip 7/7.15 – 16.30/16.45 varje dag. I år är M f-ledig på fredagar med dem men nästa år blir det nog full vecka. Och så ser det ju ut för de flesta jag känner.

Kommentera

