En lugn stund

N sover i sin vagn (det är ett riktigt busväder ute så jag räknar med att hon sover länge), M sover i soffan, jag ligger på vår Fatboy och A i sin säng och kollar på film. Och jag tänker: gud så lugnt och skönt det är just nu! Sedan slås jag av tanken att det är väl sånna här dagar som man ska passa på att umgås och njuuuuta av varandra. Eller hur är det nu med kvalitetstiden som det så fint heter? Det är ju på helgen man ska dra igång storbaket, gå ut i skogen och grilla korv, åka till Bushuset, eller egentligen vad som helst, så länge det ingår nån form av gemensamma fysiska aktiviteter. Barnen får absolut inte sitta stilla för då kommer de att bli både dumma i huvudet och slappa i benen.

Men nej. Jag tänker tvärt om. Jag, A och N delar samma (om än i olika fysiska miljöer) samma vardag. Det är full rulle från tidig morgon till sen kväll. Vi är en så där 20-25 personer som trängs i samma lokaler hela långa dagen. Vi samarbetar, kompromissar, rullar oss i lera, går till skogen och utvecklar vår kreativitet. Vi utforskar matematik, språk, bild och musik och sju miljoner andra saker. Är det då så himla fel att ägna helgen åt att göra precis ingenting ibland?

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Om A nu vill ligga i sin säng och titta på film i tre timmar, ja, varsågod! Om det är hennes sätt att ha helg, att bara slappa och ha det lugnt och skönt tänker jag inte motsätta mig det det minsta.

Och vi ska faktiskt baka lussekatter senare 😉

4 kommentarer

Filed under Övrigt

4 responses to “En lugn stund

  1. Linda

    Håller med dig till 100%! Veckorna är fulla av måsten så vad passar bättre än att bara ägna helgen åt att ha en lugn stund och vara tillsammans, det är kvalitetstid det!

  2. Haha, A har nog inte varit utanför lägenheten sen i fredags. Ärligt talat så hatar jag att vara ute. Jag lider verkligen! Tur att det är hans pappa som måste rasta honom på dagarna nu och att förskolan tar över den uppgiften till hösten. 😉

Kommentera

