Lucia

Ja, denna dag alltså. Den dagen då vi spökar ut oss med strutar på huvudet och pepparkakspyjamasar. Rätt så märklig utveckling från originalet måste jag säga.

Men, luciadagen är alltid lucia. Förr älskade jag denna dag med all julstämning som var. Eftersom jag i alla år (tills jag slutade gymnasiet i alla fall) medverkat i diverse körer var det alltid fullt schema denna dag. Och känslan som infann sig av all denna stämsång och tolkningar av de traditionella julsångerna saknar jag väldigt (vad jag inte saknar är dock svimningsrisken som alltid var hög ;-)).

För idag är väl inte luciadagen så där som den en gång var. Nu ska det hastas med ungarnas diverse kläder och val av roll. Och hur väl man än förbereder sig så är det alltid ett ljus här som inte fungerar och en mössa där som försvinner spårlöst kvällen innan. Sedan ska man dela sig på fler personer än man är för att man ska slippa ha dålig samvete över att man inte kan gå och titta på de små rackarna när de sjunger tipp tapp (på olika förskolor). Tillsammans med detta ska man styra upp ett eget luciatåg på jobbet och ha ordning på alla barn, kläder och accessoarer. Och ja, när denna dag är över så är man rätt så svettig och trött.

Men. Alltid detta men 😉 När man står där och tittar på ens egna små skitungar som klämmer i från tårna (eller, som A gjorde de tre första åren: satt mitt i smeten och var arg ;-)), eller när man ser hur barnen på jobbet verkligen anstränger sig och sjunger för de stolta föräldrarna, ja. Då är det faktiskt värt allt slit!

Till på köpet fick vi en julklapp idag. För mig personligen är ett vänligt ord guld värt och kan liva upp hela min vecka. Så att någon faktiskt, mitt i all julstress, lagt tid på att ordna en julklapp till ungarnas förskolefröknar, japp. Det värmer ända in kan jag lova!

Julstämning från fina Cult design 🙂 

Lämna en kommentar

Filed under Familj, Jobb

Kommentera

