K skärper till sig

När så en förälder, en förälder/pedagog och en pedagog alla sagt samma sak så ja… Nu skärper jag till mig 😉

Nej, men lite seriöst tänkande nu då. Tänk att det alltid finns någon liten (eller stor…) del hos sig själv som man verkligen behöver jobba med (Jaja, det kan hända att ni allihop är fulländade människor men dessvärre är jag inte en av er ;-)).

Mitt senaste självhjälpsprojekt var ”Lugna ner dig K!”. Det gick ut på att jag som ny lärare behövde förstå att man liksom, hur gärna man än vill, inte kan göra allt med en gång. Att vissa saker måste få ta lite tid och att det i vissa fall måste få räcka med tillräckligt bra.

Hur har det gått då? Jo, ganska bra tycker jag! Kanske speciellt nu när man har häcken full av miljoner andra saker. Då finns det inte så där himla mycket tid och plats över i hjärnan… Jag är glad om jag hinner det jag måste.

Så, då tar vi del 2 i K´s självhjälpskurs: ”Sluta ha dåligt samvete”. Vad tror ni? Jag har ju aldrig varit den där personen som går runt och har dåligt samvete  förr, så det är en ganska konstig känsla. Men kanske hör det ihop med del 1 här ovan? I något sorts fåfängt försök att hinna och vilja allt glömmer man liksom bort att det finns annat i livet också. Det finns ju saker som man inte kan påverka men som i sin tur påverkar livet. Och jag menar ju inte att jag har glömt bort att jag har barn 😉 men situationen jobb/barn är ganska ny för mig.

Nåja. Om ett par år är jag väl härdad här med 😉

6 kommentarer

Filed under K funderar

6 responses to “K skärper till sig

  1. J

    Hoppas du slipper crash coursen som jag gick i vintras, haha. Och nej, åtminstone jag är ingen fulländad person- utom i teorin då ;).

  2. K

    Nej, den har jag inte sökt 😉 Och det är bara teoretiskt fulländade personer som kvalificerar sig för den har jag hört 😉

  3. Sofie

    Klart det är svårt. Jag skulle troligtvis kännt likadant som du i din situation. Men nu är jag ju inte där utan fortfarande på ”lugna ner dig S”-stadiet och kämpar med mig själv ;). Vi får helt enkelt stötta varandra i våra kamper 🙂

  4. Hej!

    Om du vill och orkar har jag en utmaning till dig i min blogg. Det vore kul att läsa dina svar! Här är den: http://yourmamabear.wordpress.com/2012/04/18/utmaning/

    Och ja, sluta ha dåligt samvete. Det fyller sällan någon konstruktiv funktion, tyvärr.

Kommentera

