Utmaning nr.1

Utmaningsdax! Och Mama Bear gav mig en seg nöt att knäcka. Jag gör ett försök här!😉

1. Hur skulle du beskriva dig själv med fem ord?
Ambitiös, positiv, omtänksam, pratsam och trött (haha).

2. Finns det någon mening med livet?
Hmm, ja. Livet självt. Att lära sig något av alla situationer man ställs inför och  att utvecklas som människa genom dem.

3. Tror du på den fria viljan? Utveckla!
Ja! (Det var ju det här med att vara positiv ;-)) Däremot tror jag dessvärre inte på att den tillhör var och en av oss. Möjligheten att förverkliga den beror ju givetvis på i vilket samhälle vi lever i. Kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning osv syftar jag tex på här.

4. Ditt mardrömsyrke?
Har svårt att säga ett specifikt yrke just nu men något där jag skulle känna mig låst. Där jag inte får lära mig nya saker och utveckla både mig själv som person och yrket i sig. Och något naturvetenskaplig som handlar om att studera småkryp (särkiljt maskar och gråsuggor). Det hade jag aldrig pallat. Huu.

5. Vilka materiella ting ligger dig varmast om hjärtat?
Lätt! Min iPhone. Utan den vore livet bra trist😉

6. Vad önskar du för ditt/dina barns framtid? (Fri tolkning.)
Att de vågar lita på sin egen förmåga att själva skapa sig den framtid de önskar.

7. Vad sårar dig mest: att bli kallad ful, elak eller korkad?
Elak. Det skulle gör ont. Nog för att alla tre ligger i betraktarens öga men mja…   Ful. Vad är motsatsen till det? Vacker? Vad är vackert? Handlar det om yttre egenskaper? Och korkad? Det är jag varje dag inom olika områden. Men nä, elak känns hårt på något vis.

8. Vilka egenskaper uppskattar du hos din eller söker hos en partner?
Förmåga och vilja att se sin egen del och sitt eget ansvar i vår relation/familj samt förståelse för våra olikheter.

9. Tror du på Gud eller någon annan högre makt? Om ja, hur interagerar tron med ditt övriga liv?
Nej. Jag tror att det är vi själva som skapa våra egna liv (dock i förhållande till yttre strukturella begränsningar som ex. svaret på fråga 3).

10. Har du civilkurage?
Inte så mycket som jag skulle önska. Note to self: träna på det!

11. Hur får man trygga, lyckliga barn? Vad ska föräldrar göra och vad ska de inte göra?
Oj. Jag tror att det finns lika många svar på den frågan som det finns barn. Jag tror inte att det finns en universiallösning som passar alla (om man då bortser från de mest självklara som att slösa kärlek och ta avstånd från kränkning osv.).  Det är lätt att sitta här med enbart två ungar, varav den äldsta bara är sex år, och försöka uttala någon plan på hur jag ska uppfostra mina barn till trygga individer.  Det vore rent av naivt tycker jag. Hey, jag misslyckas ju hela tiden liksom. Jag tror inte heller att det finns någon garanti för att man får lyckliga barn även om man följer boken s.a.s. Det finns för mycket yttre omständigheter som spelar in. Men ja. Om jag nu ska försöka vara lite positiv då så får jag nog svara att jag tror att det i stor handlar mycket om att försöka se vad barnen egentligen säger och menar och agera efter det.

Lämna en kommentar

Filed under Övrigt

Kommentera

