Sockermålning

Idag har vi ägnat oss åt sockermålning. Oj så hurtigt. Eller hur? Men även om det är skoj så var det inte bara för nöjes skull. Jag testade tekniken för ett projekt ni förhoppningsvis kommer att få se vid senare tillfälle.

Men hur gör man då? Jo, det är busenkelt och blir jättefint: Koka ihop en sockerlag av 1dl vatten och 1 dl socker och låt det svalna en stund. Sedan penslar man på lagen, rätt så rejält, på ett papper. Sen målar/duttar/stänker, eller hur man nu vill göra, man på färg. Nu har vi använt oss av vattenfärg (vi har rejäla temperafärger så förslagsvis slänger man av sig alla kläder) men det funkar med de flesta sorters färger bara man spär ut dem med vatten. Mycket vatten i färgen! Och här får man passa på ungarna lite så det inte bara blir brunt av alltihop (nu skattar mina läsande kollegor åt mig kan jag lova… ;-)). Om man nu inte vill ha brunt förstås 😉

Sedan ska detta torka. Det tar en stund så det är smart om man inte lägger det på köksbordet eller spisen 😉

20120719-202939.jpg

2 kommentarer

Filed under Piff och pynt

2 responses to “Sockermålning

  1. Linda

    Haha där fick du mig, skrattade av igenkänninghets faktorn 😉

Kommentera

