VAB och slutbud

Ja, idag är det då jag som är hemma. Och det är ju najs, eller? Alltså, ja, den lyxigaste VAB-dagen är ju den första, den där det lilla livet bara är trött/febrigt eller vad det nu är, och vill sitta i soffan hela dagen. Jag tycker sällan att det är jag som har dem. Nej, när det är min  tur har ungen livat upp sig och rusar runt precis som vanligt.

Hon har sovit som en kratta senaste nätterna och igår var jag för lat för att orka springa fram och tillbaka och gav det här med att ha henne hos oss ett nytt försök (ja, ni som hängt med ett tag här vet väl hur bra det har gått vid tidigare tillfällen? ;-)). Men nu är det ju så att vi har en madrass på golvet. Där lägger sig A när hon kommer in ibland och där lade jag även N igår. Och shit pomfritt! Ungen somnade som en sten och sov till sju utan ett enda (vad jag märkte i alla fall) uppvaknande/hostanfall. Så skönt. Då kanske det kan funka i framtiden med.

Och det är inte helt lätt det här att avgöra ens bars allmäntillstånd alla gånger. Som om man har en galen tvååring som liksom varje dag skriker och vrålar så att tårarna sprutar. Vad beror just då det specifika utbrottet man ser där och då på? Baciller eller ren galenskap? Och där är vi lite just idag känner jag.

20120926-105709.jpg

Ser rätt ”normalt” ut va?

Sedan är det ju en annan spännande dag idag. Det blev ju aldrig något nytt avtal för oss lärare i våras. Det strandade och medlare fick gå in. Igår lämnade de slutbudet till lärarna och SKL och senast kl.20 får vi parternas beslut. Och ja, vad tror jag? Jo – Att en halvlamt beslut accepteras och så blir det inte mer med det. Det har ju gapats rätt friskt om höjda löner, och visst, vem vill inte ha det? Men det är synd att lärarnas arbetsmiljö inte fått så stor plats i debatten, vilken och är en punkt i avtalet, det är inte bara höjda löner vi vill ha.  Och ytterligare – Vi i förskolan då? Ja, de har det överjävligt i grundskolan och gymnasiet många gånger tror jag, jag säger inte något annat (och jag skulle aldrig vilja jobba där). Men vi har det inte heller så lajbans. Samtidigt som att vi fått en ny läroplan med förtydligade krav på lärare ska vi dammsuga mattor och beställa toapapper. På samma gång. För ytterligare tid ges ju inte. Huh? Kommer vi också att räknas som lärare och få regleringar i arbetstid och innehåll?

Vi kan bara hoppas. Främst för våra barns skull tycker jag. Och visst. Man menar att det finns ett stor samhällsstöd för lärare. Yeah yeah. Ända tills förskolor/skolor och fritdis stänger för strejk ja, tänker jag… Men ni behöver nog inte oroa er. Jag tror icke att det kommer att bli så. De här gången heller.

 

Lämna en kommentar

Filed under Familj, Jobb

Kommentera

