Välkommen till Häxan Surtant

Jahapp, då är det den där förfärliga dagen igen som jag bara vägrar att försöka begripa eller acceptera. Halloween menar jag så klart.

För någon vecka sedan skrev jag så här på FB: ”Dagens (årets?!) märkligaste händelse, hört i ena barnets tambur: Förälder till barn: ”Snart är det halloween, det är roligt! Då knackar man på alla dörrar på gatan och ber om godis. Och om dom inte har nåt godis får man kasta ägg på huset. Kul va?!”

What?! Och folk undrar varför jag kategoriskt bojkottar denna ”tradition”?

Jodå, minsann. Och idag var det ju dags då. Redan på parkeringen till förskolan möts jag av yxor, spikklubbor och blod. Trots vädjan om att hålla läskiga utstyrslar hemma av hänsyn till små barn. Kanon, verkligen. Jag blir helt trött. Hänsyn till små barn som grinar ögonen ur sig för att de inte känner igen sina kompisar och undrar var i hela världen de hamnat tas icke. Nejdå, ivrigt påhejade av galna föräldrar ska ungarna spökas ut till varje pris.

Sen när man då kommit sig hem (kan ni tänka er, vi kunde uppmärksamma dagen utan att låtsas mörda varandra, hålla ordning på 21 svärd och trösta livrädda 1- och 2-åringar) får man ägna kvällen åt att tacka ja till bus (trots att man inte på något som helst vis meddelat genom diverse pynt med pumpor och annan skit att man önskar delta) och försöka förklara för sina egna ungar varför de inte får springa runt och tigga godis. För där är vi ju så klart: ”varför får inte jag när alla andra får”. Jadu, kära lilla barn. För att man inte måste göra som alla andra? För att vi inte heller firar ramadan, sabbat eller vad sjutton som helst alla andra firar beroende på vart man råkar bo, tror på eller vill?

Så nej. Häxan Surtant fortsätter att ignorera Halloween. Nu och för evigt.

Men visst. Fine. Jag kan sträcka mig så långt som att tycka att det vore ok om vi kunde ta och bestämma oss för hur man ska bete sig. Pimpade hus – grönt ljus, opimpade hus – låt bli. Svårt? Kanske skulle jag till och med då kunna tänka mig att långa mina egna ungar ta sig en sväng. Kanske. Troligtvis inte. Men kanske.

Och snälla… Fira på rätt dag och låt Alla helgona få vara i fred.

 

 

 

 

4 kommentarer

Filed under Övrigt

4 responses to “Välkommen till Häxan Surtant

  1. Nu tillhör jag en av de som firar Halloween. Eller Samhain för att vara korrekt. Men inte genom att jag spökar ut mig och tigger godis. Å andra sidan får man väl se den här kvällen lika kommersialiserad som alla andra högtider; vem firar verkligen Jesu födelse, död och uppståndelse? Man ser de flesta högtider som en ursäkt till att svulla och vara ledig från jobb och skola.

  2. K

    Ja, men gärna för mig! Bara jag slipper att ofrivilligt vara en del av det. Folk får fira hur mycket de vill, men jag skulle uppskatta om man också kan respektera andras val att inte vilja vara en del av det.

    Visst är det så. Å andra sidan är det ju rätt svårt att jobba sig genom hela julspektaklet utan att få något hum om vad jul handlar om. Men vem pratar någonsin om vad Halloween handlar om, bortom ”bus eller godis”?

  3. Du får väl göra surtanten komplett genom att förklara för de utklädda barnen att de minsann inte borde vara ute för att andarna kan ta dem och att de döda går igen, just denna natt.😉

Kommentera

