Om individens rätt att vara sig själv

Jag är arg på världen. Det är väl i och för sig ingen nyhet. Det är jag ju ganska ofta. Men nu är jag extra arg. Troligtvis för att jag nyligen blivit påmind om varför jag så ofta är arg på världen. Den senaste tiden har en rad händelser uppstått vilka alla grundats i samma snedvridna problem. De har alla kommit sig från de sjuka ideal och tröga normer som styr oss. Medvetet eller omedvetet. Frivilligt eller ofrivilligt. Och jag är SÅ trött på detta. Och det drabbar oss alla. Barn, ungdomar och vuxna.

Nyligen fick en kär person återigen ta konsekvensen av att hen bara är sig själv. Ett själv som inte är accepterat av somliga. En hen som inte går att klassificera som en stereotyp. En hen som tydligen provocerar somliga så hårt att det är okej att göra precis vad man vill med här personen. För uppenbarligen betyder individen ingenting. Inte så länge individen inte håller sig inom den tänkta normen.

Jag blir arg, besviken och ledsen. Men dessvärre inte förvånad. För när jag hör hur samtalen mellan sexåringar låter är det inte konstigt att dessa utvecklas till rent hat mot ”olikheter” några år senare. Och när dessa värderingar sitter så hårt förankrade hos både våra barn och ungdomar, ja då är det banne mig inte konstigt att vuxna människor inte heller begriper bättre.

Och det är sånna här händelser som ibland får mig att vilja ge upp hoppet om världen. Men samtidigt är det min skyldighet att inte göra det. Jag tänker aldrig sluta att vara en jobbig jävel. Jag tänker aldrig sluta vara den som ifrågasätter och ställer obekväma frågor bara så att ni vet. Det är det minsta jag kan göra för mina barn, mina familj och alla andra i världen som faktiskt äger rätten att vara precis den de vill vara. Jag räknar med att Du gör det samma.

3 kommentarer

Filed under Övrigt, K funderar

3 responses to “Om individens rätt att vara sig själv

  1. Förstår vad du menar.😦

  2. Tillägg: I grund och botten är ju detta anledningen till att jag är en genusfantast. För att jag verkligen tror att påtvingade normer av alla de slag påverkar både samhället men framför allt individer negativt. Så jävla många människor mår dåligt för att de inte är som de ”borde”, trots att de egentligen är så himla bra. Tragiskt.

  3. Du om någon har möjlighet att ändra detta. Ok att barn lyssnar på sina föräldrar men alla vuxna har möjlighet att påverka (på gott och ont). Inte för att man ska säga att ”så här ska du tycka och tänka” utan plantera ett frö. Lära barn att ifrågasätta normen. Jorden är inte platt.

Kommentera

