Karantän

Vardagen och januari är här. Januari brukar betyda magsjuka i den här familjen och så också detta år. Det känns ju så där att knappt hinna inleda det nya året innan man är däckad i sängen med hinken bredvid. Men, så har vi det här varje år och det är väl lika bra att få det överstökat. Själv var jag först ut i fredags och herremingud vad sjuk jag var😮 Jag lovar, det är värre att vara magsjuk än att föda barn… Och eftersom jag är en god samhällsmedborgare hade jag ju givetvis mina barn hemma denna dag. Och jag måste säga att man får ganska många martyrpoäng en sådan dag. Men det gav mig i alla fall en påminnelse om varför jag faktiskt inte vill ha fler barn.1: det är förfärligt att kräkas så att man tror att man ska vrängas ut och in gång på gång. 2: det är slitsamt nog att ha två barn hemma en sådan dag. 3: det är underbart att ha ett någorlunda stort barn som kan hjälpa till med det något yngre. För A var en riktig klippa denna dag! Medan jag låg och trodde att min sista stund var kommen gav hon N mat, städade och diskade! Dessutom höll de sams nästan hela dagen… Priset för detta fick hon ju dock betala kvällen efter: ett eget huvuddopp i hinken. Dessutom fick hon feber dagen efter det. Stackars barn… N har klarat sig rätt så hyggligt undan med enbart en skum mage och M har glidit på en räkmacka genom spyorna även denna gång (hur gör han?!).

Så nu sitter vi alltså här och väntar. Väntar på att bacillerna ska vika hädan från vårt hur och våra porer… För ja, lite snor, det får man liksom leva med hela året. Men magsjukebaciller ska kvävas ända ner i döden innan man återvänder till jobb/skola/förskola. Och tack vare den där febern så blir de små liven hemma i alla fall imorgon också. Själv återvänder jag the real life imorgon.

Men annars då? 2013 är här och jag är övertygad om att det kommer att bli ett bra år! Det är många bebisar på gång (icke här!) och det ska ju så klart bli roligt. Vi ska slita vidare med Drömkåken och kanske t.o.m. få något gjort här hemma. Vem vet. Det kommer också att hända en del andra spännande saker, men det tar vi allt eftersom.

Jag har fyllt 30. Vuxet va? Har jag någon kris? Nej, jag har ju det där som man ”borde” ha när man är 30 (barn, hus, utbildning, jobb, sommarstuga…). Så ja, för en gång skull – rätt in i normen. Tjoho! Och kanske var det så att den där krisen redan dök upp för ett par år sedan? När jag insåg att jag helt plötsligt satt fast i en norm jag inte alls ville kännas vid? Där alla förväntningar helt plötsligt hade skapat ett nytt jag. Det var inte så lätt att inse. Inte heller så lätt att hitta en väg ut. Men jag vågar ändå säga att det var det jag gjorde. Den resan är ju givetvis inte slut utan den kommer ju att pågå hela livet. Kanske är det just det som är det livslånga lärandet? Lärande handlar ju bara inte om mätbara fysiska förmågor utan också om att lära känna sig själv och våga lita på det man känner. Att våga ställa sig frågan: vill jag det här och hur kan jag förändra det som inte är bra? Att lära sig att äga problemet själv. Klurigt ibland…

Så. Nu ska jag ägna mig åt att vara en harmonisk vabbande förälder resterade delen av dagen och namna (ännu) fler barnkläder. För det vet ni väl? Onamnade barnkläder är till och med en större synd än fingervantar på barn som själva inte kan ta på sig dem😉

4 kommentarer

Filed under Familj, K funderar

4 responses to “Karantän

  1. Linda

    Haha gillar din jämförelse mellan onamnade kläder och fingervantar till små barn. Kan inte sluta skratta då igenkänningsfaktorn är mycket hög😀

    • K

      Ja, nåde den…😉 Men vem tycker att det är roligt att traggla med fingervantar egentligen? Varken jag eller mina ungar har tålamod till det😉

  2. Enda plagget jag nånsin namnat är ett par gummistövlar. Mest för att en annan, mindre, unge hos dagmamman hade likadana. Jag tyckte så synd om Karl när han tvingade ner sina fötter i för små stövlar i tron att det var hans. (Men ja; jag förstår att det är skillnad på dagmammans kontra förskolans antal barn.)

Kommentera

