Jul ändå 

Det är inte som vanligt i år. I stället för att åka till Håverud är vi hemma på julafton. 

Att fira jul i stugan har blivit viktigt för mig. Kanske förstod jag inte riktigt hur viktigt förrän vi valde att inte göra det. 

Syftet med att stanna hemma var att det skulle bli lite mindre stressigt. Och visst, det är det. Så ostressigt att hela julkänslan kom av sig, det är som vilken fredag som helst i dag. Den där galna kvällen innan är ju halva grejen! Ungar, paket, mat, marsvin och ansiktsmasker i en enda röra (ett år hade vi en bastu på biltaket med upp). Väl uppe ska skinkan fixas, paket ska slås in, M ska bli arg för att han inte vinner på Bingolotto, barnen ska oroa sig över att vi inte har nån gran och marsvinen ska sova gott i vardagsrummet. Sen ska någon (kanske syster med familj ut i natten och snöstormen eller M med ficklampa och såg) och hugga en gran och barnens ögon ser ut som i en disneyjul när när de vaknar. Ett år hade vi inget kök utan lagade mat i tvättstugan. Ibland är det snö och det blir så fint med marschallerna i mörkret. 

Ja. Jag vet inte varför det här har blivit så viktigt för mig. Kanske för att det är där jag kan sänka axlarna ända ner till fotknölarna. Kanske är det för att allt är så mycket närmre hjärtat där. 

Nåja. Det blir jul i år ändå. Jag väljer att vara tacksam för att jag har min lilla fina familj i all sin enkelhet och egen galenskap. Vi får besök av M’s familj och det blir säkert fint. Ni andra har jag med mig i hjärtat tills vi ses ❤️

Lämna en kommentar

Filed under K funderar

Kommentera

